Možná víte, že v souvislosti s Auditem rovných příležitostí (tzv. genderový audit), který jsme na JAMU realizovali v minulém roce, vznikla pracovní skupina, jejímž posláním je promýšlet a implementovat zásady dobré praxe genderové rovnosti na naší univerzitě. Tato pracovní skupina má za sebou již první kroky a v krátkosti se s námi zde podělí o základní ideje svých cílů, dosavadní výsledky a plány do budoucna.
Za pracovní skupinu na dotazy odpovídal docent Jan Motal z Divadelní fakulty a doktorandka z Hudební fakulty, magistra Magdaléna Hrudová.
1) V čem je prostředí JAMU specifické při/pro implementaci zásad rovných příležitostí a proč je zde tak důležité?
Studentstvo a vyučující na JAMU rádi zdůrazňují, že umělecké školy nejsou masové, že je to rodinné, osobní prostředí. Kdybychom tuto metaforu s nadsázkou využili, tak mimoto, že rodiny poskytují nezbytný pocit bezpečí a podpory, v rodinném prostředí rovněž bují násilí a manipulace, pro vnější svět neviditelné. A podle statistik ta míra psychického násilí v rodinách je velká a netýká se jen partnerů, ale i dětí. A jen pět či deset procent lidí to vůbec nahlásí. Přeloženo do naší situace: jako umělci a umělkyně pracujeme s emocemi, s kreativitou, s lidskou osobností. Riziko, že překročíme nějaké hranice, je velké. Ve prospěch svobody tvorby se záměrně vzdalujeme formálnímu prostředí, které však umožňuje obětem nerovných podmínek, tlaku či diskriminace najít zastání v nadosobních mechanismech.
Jak ukázala iniciativa Ne!musíš to vydržet, většinu toho, co se děje mezi lidmi na uměleckých školách, nevidíme, a oběti se to bojí říct. Rovněž si velmi ceníme autorit, významných tvůrčích osobností. A podobně jako v rodině je i v umění někdy vůbec těžké si přiznat, že s námi taková autorita manipuluje. Nemluvě o tom, že pořád žijeme z romantického mýtu, že umění je poslání a otázky jako osobní spokojenost, soukromý život či finanční ohodnocení musí jít stranou. Děláme to přece pro vyšší cíle…
Vyvážit tohle všechno je hrozně těžké, je třeba postupovat citlivě. Je to však nezbytné pro růst sebevědomých, vnitřně poctivých uměleckých osobností, které vstoupí do světa tvořivosti jako týmoví hráči, bez traumat a s radostí z práce.
2) Jaké aktivity v rámci naplňování správné praxe uplatňování zásad rovných příležitostí na půdě JAMU jsme dosud podnikli?
Naše pracovní skupina je složena různorodě. I když jsme malý tým, je v něm zastoupeno studentstvo, vyučující, technické a hospodářské profese, divadelní i hudební fakulta. Snažíme se nyní především společně připravovat, diskutovat a reflektovat materiály a nástroje, které škola jako vzdělávací instituce k problematice sociálního bezpečí a rovnosti musí přijmout už proto, že si před časem zadala audit s nějakými výsledky. A brát v úvahu potřeby všech, nejen akademických pracovníků a pracovnic, ale i administrativy. Na ni se často zapomíná.
V minulém akademickém roce jsme si vytyčili několik cílů. Jedním z těch hlavních bylo vymyslet, jak získat konkrétní data, podle kterých bychom se mohli zaměřit na reálné problémy v kontextu rovných příležitostí na JAMU. V červnu 2024 jsme vytvořili dotazník, jenž se týkal slaďování soukromého a pracovního života na JAMU. Podle výsledků, které jsme z něj získali, určíme další směr naší práce. V poslední době jsme se zabývali přípravou kurzu sociálního bezpečí. Součástí naší činnosti bylo také rozšíření a upřesnění tématu rovných příležitostí na webových stránkách JAMU (odkaz na konci rozhovoru, pozn. editora). Samozřejmě vše nestojí jen na pracovní skupině, spolupracujeme hlavně s personálním oddělením.
3) Jaké kroky či akce v této souvislosti JAMU v blízké době či v dlouhodobějším horizontu chystá?
My nejsme řídící orgán, ale poradní tým. Z tohoto hlediska nemůžeme mluvit za vedení školy. Potřebujeme nejprve vypořádat připomínky z auditu, který se před časem uskutečnil, a legislativní požadavky. Naše skupina pracuje zatím velmi otevřeně a až budeme mít tyto hlavní úkoly za sebou a všechna dostupná data zpracovaná, bude jistě potřeba zamyslet se nad hlubšími a strukturálními otázkami problematiky rovnosti a diskriminace na JAMU.
Do konce kalendářního roku se budeme věnovat materiálům pro hodnotící pohovory na JAMU. Chtěli bychom také vytvořit informační leták pro nové zaměstnance, kde by našli nejdůležitější informace pro jejich rychlejší adaptaci v našem akademickém prostředí. V rámci projektu Strategického řízení máme v plánu kontrolu výsledků, které jsme získali z dotazníků ohledně wellbeingu na JAMU.
Ty dlouhodobé cíle jsou ale stále otevřené. Uvidíme, co všechno ukážou data, která máme a jak se spolupráce s vedením vyvine. Specifikum umělecké školy je i v tom, že mnoho institucionálních nástrojů, které jsou dnes již běžné na velkých či zahraničních univerzitách, zde chybí – a nelze je prostě jen vzít a přenést do našeho prostředí bez úpravy. Jistě se však budeme snažit přispět k tomu, aby se maximum z toho, co v akademickém prostředí přispívá k většímu osobnímu i sociálnímu bezpečí a rovnosti, dostalo i k nám na školu. A přispívat k tomu, aby agenda sociálního bezpečí, rovnosti a diskriminace neusnula.
Zajímá-li vás více k tématu rovných příležitostí, můžete navštívit speciální sekci Rovné příležitosti na našem webu.
Zpracoval – Tiskový mluvčí: Mgr. Radoslav Pospíchal, pospichal@jamu.cz, mob.: 774 896 292.