V tuzemsku nejuváděnější operu britského skladatele Benjamina Brittena nastudovali studenti Hudební fakulty JAMU. Komorní opera brněnské umělecké akademie nabídne novou inscenaci díla Albert Herring ve dvou premiérách 20. a 21. listopadu v 19 hodin. Čtyři reprízy potom ve školním Divadle na Orlí odehrají 22., 24., 25. a 26. listopadu.
Komediální opera Albert Herring se odehrává se v malém městečku, kde každoročně volí májovou královnu ctnosti. Protože zde však chybí mravně čisté dívky, je zvolen králem chlapec z chudé zelinářské rodiny, jehož jméno nese název hudebního díla z roku 1947. Téma je podle režisérky Jany Tajovské Krajčovičové neustále aktuální. „Jde o střet světa umělých autorit a reálného světa, stejně jako dnes se také tady někdo či něco staví na piedestal. A velké plus z tohoto pohledu představuje nejen hudebně veliká barevnost díla.“ K současnosti podle režie také přiléhá zpodobňovaná rádoby vysoká morálka, pokrytectví a přetvářka, které nevymizely ani ze dnešních dnů. „Jak jinak s tímto vším lze bojovat než nadhledem, humorem a mladickou svěžestí ducha,“ komentuje Jana Tajovská Krajčovičová. Inscenaci však celý tým nehodlá nijak násilně aktualizovat, zůstane jí naopak dobový odér. Dílo však inscenátoři poněkud zkrátili a výsledkem bude dvouhodinové představení s přestávkou.
Podle dirigenta Ľubomíra Zelenáka je Brittenova komorní hříčka v historii opery jedinečná: „Hudba je tak přehledně zkomponovaná, že dává vyznít námětu a ději. Staví na psychologii a proměnách jednotlivců.“ Jak mladý dirigent doplňuje, posluchači se v komické hudební stránce díla mohou těšit na pohyblivou basovou linii vystřiženou z barokní sonáty, klasicistní finále s fugatem a koloraturami nebo třeba i valčíkové rytmy. Britten napsal operu pro třináct zpěváků a pro stejný počet hráčů v orchestru. Ve studentském Divadle na Orlí však bude orchestr zredukovaný; originální anglické libreto zazní v českém překladu Evy Bezděkové. „Uvažovali jsme, který jazyk více vyhovuje potřebám komické opery založené na konverzaci, a proto jsme volili češtinu,“ vysvětlila režisérka. I s malým orchestrem však čeká posluchače velmi pestrá zvuková paleta, v níž uslyší kupříkladu smyčce, bicí, klavír nebo harfu.
Hlavní postava Albert Herring je mladík z chudé rodiny zelinářů a stojí na rozcestí. Je poslušný své matce, v dospívání mu ale nikdo nepomáhá. Pro děti okolo je starý, mezi dospělé nezapadá. „Často si uměle vytváříme představy, co je správné a co ne. Pak se ale objeví kouzlo nechtěného, které ukáže, že život funguje úplně jinak. A musíme se v tom naučit plavat. Náhoda zamotá děj opery i Albertův život. Vznikne z toho něco velmi zábavného i poučného,“ sdělila režisérka. Všechny postavy v této studentské inscenaci budou alternovány.
V titulní roli se představí kupříkladu Michal Kuča. Zamilovaný pár a původce dějové zápletky zase ztvární František Sliž v roli řezníkova asistenta Sida a Bedřiška Ponížilová coby pekařka Nancy. Komická role šlechtičny Lady Billows ve středním věku připadla Haně Kuželové. „Byla to pro mě velká výzva. Michal se v roli Alberta vrací do dětství, které už prožil. Já se musím posunout o třicet let dál, s čímž osobní zkušenost nemám,“ uvedla sopranistka. Sliž kupříkladu dodává, že je jako jeho Sid citlivým klukem, který to ale nedává najevo.
Komickou operní inscenaci představil Benjamin Britten v roce 1947 na Glyndebourne Opera Festival. Námětem byla Brittenovi povídka francouzského spisovatele Guy de Maupassanta. V Česku dílo poprvé zaznělo v roce 1958 v plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla. Celkem se u nás dočkalo už sedmi nastudování.
Mgr. Luboš Mareček, Ph.D.
FOTO: JAN ŠMACH