Pedagogika klavírní hry
  • Jedná se o první profesně zaměřený studijní program ve vzdělávací oblasti umění.
  • Program je realizován ve smluvní spolupráci s Ústřední uměleckou radou Základních uměleckých škol ČR a předmět Vyučovatelská praxe je realizován ve smluvní spolupráci s jednotlivými ZUŠ ČR.
  • Výuka většiny předmětů probíhá v sobotu.
  • V rámci středoevropského prostoru bezkonkurenční vybavení pracoviště nástroji, pomůckami, nahrávací technikou a studijními materiály (noty a klavírní školy v tištěné i digitalizované podobě, nahrávky) poskytuje širokou podporu k získávání znalostí a k tvůrčí činnosti studentů.


Cílem studia je:

  • Vysoký stupeň znalostí a dovedností v oblasti elementární klavírní pedagogiky,
  • úroveň dovedností v interpretační oblasti umožňující praktické ovládnutí širokého okruhu klavírního instruktivního repertoáru,
  • orientace v současných trendech světových klavírních škol, schopnost jejich kritického posouzení a tvořivého začlenění do vlastní praxe,
  • schopnost tvorby vlastních odborných pedagogických postupů, osnov, plánů,
  • úspěšnost a konkurenceschopnost v domácím i mezinárodním prostředí (např. v rámci interpretačních soutěží),
  • schopnost elementární strukturální analýzy a detailní pedagogické analýzy instruktivní skladby,
  • potřebám praxe odpovídající znalost historie a literatury nástroje, schopnost diagnostiky možných závad nástroje,
  • vědomí etického rozměru práce klavírního pedagoga, schopnost dávat, empatie,
  • poučenost pro práci s dětmi s LMD a poruchami učení, příp. s dětmi zrakově a pohybově postiženými.

Tříletý bakalářský studijní program v kombinované formě připravuje špičkové klavírní pedagogy základního stupně a pedagogy odborných předmětů (např. metodika, vyučovatelská praxe) pro vyšší stupně uměleckého školství. Poskytuje kvalifikaci pedagoga odborných předmětů na ZUŠ a na konzervatoři. Studenti programu si osvojují komplex teoretických znalostí a praktických interpretačních a pedagogických dovedností v těsné vzájemné vazbě tak, aby byla možná jejich okamžitá aplikace v praxi, v přímé spolupráci se základními uměleckými školami, případně dalšími hudebně vzdělávacími institucemi ekvivalentního nebo vyššího stupně. Poznávají a osvojují si klavírně-pedagogické metody, styly a školy, psychologii hudební i osobnostní. Orientují se v historické i aktuální literatuře oboru, domácí i zahraniční. Součástí je získání znalostí o nejnovějších světových trendech, hudební i specificky nástrojové estetice, ovládnutí řemeslně-technických dovedností klavírní hry. Znalost a analýza instruktivního repertoáru je vyžadována včetně dovednosti praktického interpretačního výkonu. Individuální výukou a jejím divergentním charakterem je dosahováno kvality a originality pedagogického stylu i uměleckého názoru absolventa. Důraz se klade i na specifickou znalost zásad práce s dětmi s poruchami učení, LMD a handicapy. Pedagogové zajišťující výuku jednotlivých předmětů studijního programu jsou zkušenými odborníky s vynikajícími výsledky v oblasti klavírní pedagogiky a interpretace a zasedají v mezinárodních soutěžních porotách. Pro získání širokého rozhledu v oboru je studentům zprostředkováno též setkávání se zahraničními odborníky v oblasti hry na klavír, klavírní pedagogiky, metodiky a komorní hry.


Absolventi se mohou uplatnit v těchto charakteristických profesích:

●        pedagog klavírní hry v ZUŠ, SZUŠ a ekvivalentních institucích,

●        korepetitor, 

●        pedagog komorní hry a improvizace na elementárním stupni,

●        pedagog předmětů metodika a pedagogická praxe na konzervatoři.

 

Absolventi se mohou uplatnit též v těchto relevantních profesích:

●        pedagog odborných předmětů konzervatoře a hudebního gymnázia, vysoké školy uměleckého nebo pedagogického směru,

●        hráč symfonického, komorního nebo divadelního orchestru,

●        člen komorního ansámblu či sólista pořádající vlastní recitály,

●        pracovník v hudebních a kulturních institucích.

Zásadní podmínkou přijetí je prokázání talentu, znalostí a dovedností potřebných ke studiu. Předpokládá se, že uchazeč buď má zjevný zájem stát se klavírním pedagogem, nebo již toto zaměstnání vykonává a usiluje o další a hlubší vzdělávání v oblasti klavírního umění a pedagogiky. Typickým uchazečem je absolvent oboru hra na klavír na konzervatoři, případně uchazeč s úspěšně složenou maturitní zkouškou na střední odborné škole typu hudebního gymnázia. Vhodným uchazečem je zejména učitel ZUŠ, SZUŠ, konzervatoře, SOŠ, hudebního gymnázia, případně pedagogické fakulty, který splnil výše uvedené podmínky předchozího vzdělání.  

Absolutorium konzervatoře či maturita na SŠ nejsou zákonnou podmínkou přijetí (§48/2 zákona o VŠ). Přijat tudíž může být i uchazeč z ČR či ze zahraničí bez výše uvedeného předchozího vzdělání, pokud prokáže talent, znalosti a dovednosti na ekvivalentní úrovni.


Přijímací řízení zahrnuje:

  • interpretační výkon - posouzení úrovně klavírní hry v repertoáru odpovídajícím absolutoriu konzervatoře (obtížnost a rozsah repertoáru ekvivalentní maturitní zkoušce z klavírní hry na konzervatoři), 
  • praktickou pedagogickou zkoušku - práce s modelem, žákem ZUŠ v oboru hra na klavír, 
  • pohovor o odborných otázkách klavírní pedagogiky, 
  • písemný vědomostní test.

Specifikace oboru
Kód PEDAG
Typ Bakalářský kombinovaný jednooborový
Titul BcA.
Doba studia 3 Roky
Obor zajišťuje Hudební fakulta
Akreditace
H0002K12X Ped:B Pedagogika klavírní hry
Akreditováno do 06. 06. 2029