Janáčkova akademie múzických umění (JAMU) v pondělí 20. ledna spouští na svých webových stránkách AI chatbota – novou aplikaci, sloužící k praktické orientaci ve školních předpisech a dalších dokumentech.
Chatbot JAMU bude nápomocný studentům, pedagogům i ostatním zaměstnancům školy a je koncipován jako efektivní nástroj umělé inteligence pro podání informací o provozu školy a znění vnitřních předpisů. Posloužit může i zájemcům o studium na JAMU a jeho ambicí je zpřístupnit informace rychlým, moderním a ve vysokoškolském prostředí prozatím nepříliš frekventovaným způsobem.
Jak funguje a na co umí odpovědět? Tak jako v současných AI chatbot aplikacích tazatel do dialogového okna (vpravo dole) zadá svůj dotaz a aplikace vzápětí písemně vygeneruje odpovědi na základě dat, které byly do ní byly vloženy.
„Jako oblast použití jsme zvolili soubor vnitřních předpisů školy, tzv. List JAMU. Jedná se o směrnice a další vnitřní dokumenty, které obsahují prakticky veškeré důležité informace související s chodem vysoké školy“, uvádí vedoucí oddělení výpočetních a informačních služeb rektorátu JAMU, Ing. Marek Kokeš. „Hlavním motivem byla touha proniknout na neprozkoumané území a nabídnout uživatelům (nejen) na JAMU praktický nástroj, který poskytne specificky zaměřené využití“, dodává.
Uživatel může aplikaci pokládat otázky např. o studijním řádu, požadavcích na závěrečné studentské práce, vyplácení stipendií, poplatcích za studium, ubytování na univerzitní koleji, pravidlech využívání knihovny, fungování akademického senátu, dotazy stran etického řádu a řadu dalších. Součástí odpovědi chatbota je i informace o názvu zdrojového dokumentu včetně čísla stránky, článku a odkaz na zmíněný dokument, který se otevře v novém okně prohlížeče na odpovídající stránce.
Je prozatím zřejmé, že přesnost odpovědí chatbota je poplatná stavu aktuálního rozvoje generativní umělé inteligence a ovlivňuje ji i formulace dotazu (tzv. promptu) a vymezený zdroj vstupních dat. Jde tedy o chatbota s generativním chováním při hledání odpovědi se známými klady i neduhy, nicméně realizační tým věří, že se s dalším testováním podaří nástroj zpřesňovat a vylepšovat a v případě pozitivní zpětné vazby bude podobnou funkcionalitu třeba možné rozšířit i do dalších oblastí využitelnosti.
JAMU si z řady subjektů vybrala mladý tým nadšených vývojářů z brněnské firmy UTIMA, s.r.o., jejichž nabídka nejlépe odpovídala požadovanému záměru a který byl v průběhu spolupráce též ochotný kreativně hledat nejrůznější způsoby, jak vyhovět zadání.
Chatbot JAMU je možné vyzkoušet na webu v sekci úřední desky, LIST JAMU https://www.jamu.cz/jamu/uredni-deska/list-jamu/. Na kratším odkazu zde: https://jamu.cz/chatbot. Zatím jde spíše o veřejnou testovací fázi, než stoprocentně „ostrý provoz“. Tento chatbot je na JAMU prvním pokusem o implementaci AI a vývojáři společně s IT oddělením školy budou nyní rádi za podněty a připomínky uživatelů (můžete posílat na chatbot@jamu.cz).
O využití AI se JAMU obecně zajímala i v nedávné minulosti, kdy pro své zaměstnance pořádala semináře o umělé inteligenci, utvořila např. komisi pro využívání AI a učinila celou řadu dalších kroků, aby mohla současný technologický vývoj v budoucnu efektivně využívat třeba i v rámci takového rozvoje služeb pro svoji akademickou obec.
Zpracoval – Tiskový mluvčí: Mgr. Radoslav Pospíchal, pospichal@jamu.cz, mob.: 774 896 292.